تبلیغات

۱۳۸۷ مرداد ۱, سه‌شنبه

چگونگی ساخت يک سرور خانگی

چگونگی ساخت يک سرور خانگی


راه اندازي يک FTP سرور خانگي در نگاه اول شايد پيچيده و دور از ذهن باشد و به نظر برسد چنين کاري براي کاربران خانگي چندان امکان پذير نيست، اما بايد اين نکته را بدانيد که انجام اين کار با استفاده از نرم افزار اپن سورس و رايگان FileZilla بسيار ساده است.

به احتمال زياد بسياري از کساني که دائماً در حال FTP کردن فايل هايشان هستند بايد کلاينت FTP موسوم به FileZilla را بشناسند، اما پروژه FileZilla علاوه بر اين کلاينت معروف، يک ابزار رايگان و تحت ويندوز براي راه اندازي FTP سرور نيز ارائه کرده است که بسيار مناسب و کارآمد است.

نصب FTP سرور FileZilla مانند نصب ساير ابزارها در ويندوز چندان پيچيدگي خاصي ندارد و بسياري از کاربران تنها با زدن کليد Next به صورت مداوم عمليات نصبش را به پايان مي رسانند و براي بسياري از کاربران تنظيمات پيش فرض نرم افزار کافي است. با اين حال بد نيست با هم نگاهي به تنظيمات اوليه و ابتدايي اين نرم افزار بيندازيم که مي توانند بر نحوه عملکرد و سرويس دهي FTP سرور شما تاثيرگذار باشند.

در اولين گام اپليکيشن سرور FileZilla را دانلود کنيد. اپليکيشن مذکور با نسخه هاي مختلفي از ويندوز از جمله ويندوز 2000، XP و ويستا سازگار است. پس از اينکه دانلود تمام شد شروع به نصب کنيد و به مرحله بعدي اين راهنما برويد، ضمناً به نسخه جديد نرم افزار توجه داشته باشيد. بعد از دانلود بايد سرور را به عنوان يکي از سرويس هاي ويندوز اجرا کنيد. در اولين مراحل نصب FileZilla از شما مي پرسد که در کجا بايد شروع به کار کند؟ و اين بدين معنا است که فعاليتش را تحت عنوان يکي از سرويس هاي ويندوز آغاز کند يا خير.

سرويس هاي ويندوز پروسس هايي هستند که شما مي توانيد آنها را در بخش Services management ويندوز مديريت کنيد. اينکه چگونه از اين بخش مي توان پروسس FileZilla را مديريت کرد را بعداً مورد بررسي قرار مي دهيم ولي اگر مي خواهيد همراه با شروع به کار ويندوز اين ابزار خود به خود به عنوان يکي از سرويس هاي ويندوز فعال شود گزينه پيش فرض اين بخش يعني

Start as service, started automatically را انتخاب و در غير اين صورت گزينه ديگر يعني Start as service, started manually را برگزينيد.

در همين بخش در عين حال مي توانيد پورت ويژه رابط کاربري ادمين يا همان admin interface را نيز معين کنيد. به صورت پيش فرض پورت انتخابي براي اين بخش 14147 است که توصيه مي شود آن را تغيير ندهيد و در صورت تغييرش شماره پورت ديگري را که انتخاب کرده ايد به خاطر داشته باشيد چون بعداً براي اتصال به سرور به آن نياز پيدا خواهيد کرد.

در آخرين ديالوگ از مراحل نصب FileZilla از شما پرسيده مي شود که مي خواهيد پنجره رابط کاربري admin سرور همراه با ورود کاربران فعلي که روي ويندوز کامپيوتر سرور تعريف شده اند به روي آنها گشوده شود يا اينکه اين پنجره بايد به صورت دستي و غيراتوماتيک فعال شود. گزينه يي مابين اين دو نيز هست که شما مي توانيد اجراي اتوماتيک آن را محدود به نام کاربري خود کنيد.


اجرا و اتصال به سرور با استفاده از رابط کاربري admin يا اصطلاحاً .interface admin مرحله ديگري است که با به پايان رسيدن مراحل نصب بايد به سراغ پنجره رابط کاربري ادمين برويم. اين پنجره محلي است که شما تنظيمات لازم روي سرور تان را از طريق آن انجام مي دهيد و همان طور فعاليت ها و وضعيت سرورتان را مانيتور کنيد.

بار اولي که شما رابط کاربري ادمين را اجرا مي کنيد، از شما آدرس سرور و همين طور پورتي را که به آن اختصاص داده شده است، خواهد پرسيد. تا زماني که سرور روي کامپيوتري که پشت آن قرار داريد اجرا شده باشد کافي است در قسمت Server Address شماره هاي 127.0.0.1 را وارد کنيد و در قسمت پورت نيز شماره پورت پيش فرض يعني 14147 وارد شود. اگر اين تنها FTP سروري است که شما آن را روي کامپيوترتان راه اندازي کرده و مديريت مي کنيد، گزينه Always connect to this server را تيک بزنيد تا دفعات بعدي که قصد دسترسي به ادمين اينترفيس را داريد مجبور به طي کردن اين مرحله نباشيد.


کاربران و سرور
اگر هر آنچه تا به حال در بالا گفتيم درست انجام شده باشد بايد سرور شما فعال و در حال اجرا باشد، اما هنوز هيچ کس نمي تواند از آن استفاده کند و تا مادامي که شما سطح دسترسي و اجازه دسترسي براي کاربران سرور را تعريف نکنيد اين وضع ادامه خواهد داشت. براي تعريف يک کاربر ويژه سرورتان از منوي Edit گزينه Users را انتخاب کنيد.

با انتخاب اين گزينه در سمت راست پنجره يي باز مي شود. روي کليد add کليک کنيد و يک کاربر را تعريف کنيد و سپس يک شماره رمز نيز به آن اختصاص دهيد. بعد در سمت چپ گزينه Shared Folders را انتخاب کنيد و با استفاده از کليد add فولدرهايي از هارد را که کاربر مجاز است به آنها دسترسي داشته باشد معين کنيد.

ضمناً در همين بخش مي توانيد سطح و ميزان اجازه دسترسي کاربران به فايل ها را نيز معين کنيد. مثلاً اگر مي خواهيد کاربري فقط قادر به دانلود کردن باشد کافي است از بين گزينه هاي موجود فقط گزينه Read را تيک بزنيد يا اگر مي خواهيد کاربر فقط مجاز به آپلود باشد تنها گزينه Write را تيک بزنيد و همين طور مي توانيد کاربران را مجاز يا غيرمجاز به ساخت دايرکتوري جديد و همين طور حذف فايل ها کنيد.

اگر هم قصد داريد براي تعدادي از کاربران تنظيمات يکساني را اعمال کنيد کافي است يک گروه کاربري يا اصطلاحاً يک User Group تعريف و کاربران مورد نظرتان را به آن وارد کنيد.حالا که سرور شما فعال يا در اصطلاح معمول آپ است و کاربران نيز روي آن تعريف شده اند، زمان آن رسيده است که به آن لاگين کنيد و امکان آپلود و دانلود از آن را تست کنيد. براي اين کار مي توانيد از هر کلاينت FTP استفاده کنيد (مثل FileZilla يا اکستنشن FireFTP براي مرورگر فايرفاکس) فقط کافي است آدرس سرور، نام کاربري و پسورد خود را به کلاينت تان بدهيد.


آدرس سرور
اگر شما از سرور FTP خود در شبکه خانگي تان استفاده مي کنيد، آدرس سرور شما همان شماره IP اش روي شبکه خانگي تان است و براي به دست آوردنش کافي است در خط دستور يا همان cmd از دستور ipconfig استفاده کنيد. اگر هم قصد استفاده از FTP سرور خود از طريق اينترنت را داريد، شرايط چندان فرقي نمي کند و فقط کافي است شماره IP آن روي اينترنت را جاي آدرس به کلاينت FTP خود بدهيد. ضمناً فراموش نکنيد که اگر فايروالي روي سرور خود داريد تنظيمات لازم را روي آن انجام دهيد تا اختلالي در عملکرد سرور شما ايجاد نکند. همين طور سرويس اينترنتي که براي راه اندازي FTP سرور از آن استفاده کرده ايد نبايد براي شما از اين لحاظ محدوديتي ايجاد کند.


نام کاربري و پسورد
شما به هر يک از دوستان، آشنايان يا کارمندان تان که قصد اتصال به سرور را دارند، مي توانيد يک نام کاربري معين با سطح دسترسي تعريف شده اختصاص دهيد.


امنيت در سرورها
پروتکل FTP يک پروتکل صددرصد ايمن نيست و از طرفي FileZilla قادر نيست اطلاعاتي را که تبادل مي کند رمزنگاري يا Encrypt کند، بنابراين اگر قصد داريد با FTP سرور خود اطلاعات مهمي را تبادل کنيد و نگران به خطر افتادن آنها هستيد، چند راه حل داريد.

هیچ نظری موجود نیست: