تبلیغات

۱۳۸۷ تیر ۱۱, سه‌شنبه

سی دی نصب ویندوز xp را ویرایش و آن را لاغر کنید

آشنایی با نرم افزار nliteنرم افزار رایگان و مفید nlite به طور مستقیم با سی دی نصب ویندوز در ارتباط است و به شما کمک می کند تا به طور دلخواه برخی از نرم افزار ها و خصوصیاتی که شما به آن احتیاج ندارید را جدا کند . بعد از استفاده از این نرم افزار شما دارای یک سی دی نصب ویندوز ایکس پی می باشید که این سی دی کاملا مخصوص به خود شما می باشد و از سی دی اصلی نصب ویندوز می تواند بسیار کم حجم تر باشد که این باعث می شود ویندوز شما بسیار سبک تر و سریع تر عمل کند و از طرفی نصب این ویندوز با توجه به کم بودن حجم آن وقت کمتری می گیرد و .....

ابتدا نرم افزار nlite را که حجم آن در حدود 2 مگابایت می باشد دانلود کنید . این نرم افزار با سیستم عامل های Windows XP, 2000, and Server 2003 کار می کند و اگر تمایل دارید از نسخه ویستا ( vista ) این نرم افزار استفاده کنید می توانید ورژن vlite را دانلود کنید . من در این آموزش ورژن nlite را آموزش می دهم که کاملا مشابه vlite می باشد . بعد از نصب نرم افزار nlite و اجرا شدن نرم افزار بروی دکمه next کلیک کنید تا صفحه جدید باز شود در این صفحه نرم افزار nlite از شما محل سی دی نصب ایکس پی را می خواهد که شما با کلیک بروی دکمه Browse که مطابق تصویر زیر می باشد محل سی دی نصب ویندوز را نشان می دهید

بلافاصله بعد از تعیین محل سی دی نصب ویندوز ایکس پی ٬ نرم افزار محلی برای ذخیره محتویات داخل سی دی می خواهد که شما محلی را بروی هارد کامپیوتر برای ذخیره کردن اطلاعات مشخص می کنید . بعد از تعیین محلی برای ذخیره کردن اطلاعات نرم افزار شروع به کپی کردن محتویات داخل سی دی نصب در محل تعیین شده می کند بعد از اینکه اطلاعات داخل سی دی به طور کامل در محل تعیین شده کپی شد نرم افزار مطابق تصویر زیر اصلاعاتی همچون حجم ٬ ورژن و .. سی دی نصب ویندوز را نمایش می دهد .

با کلیک بروی دکمه next پنجره presets باز می شود و با توجه به اینکه شما اولین بار است که از این نرم افزار استفاده می کنید تنظیمات قبلی وجود ندارد در نتیجه محتویات این صفحه خالی است . بروی دکمه next کلیک کنید تا پنجره task selection باز می شود . این پنجره بسیار مهم از چهار بخش تشکیل شده است . بخش اول integrate می باشد که شما می توانید مواردی را به سی دی نصب ویندوز اضافه کنید به عنوان مثال فرض کنید همواره شما بعد ازنصب ویندوز xp مجبور هستید سرویس پک ٬ یک سری نرم افزار و درایو هایی را مجددا نصب کنید ولی با استفاده از این بخش می توانید موارد ذکر شده را به سی دی نصب ویندوز اضافه تا از این به بعد این کار به طور اتوماتیک انجام شود . در بخش remove شما می توانید بسیاری از نرم افزار ها و یا ویژگی هایی که هنگام نصب ویندوز بروی سیستم قرار می گیرد را غیر فعال کنید با انتخاب بخش setup شما می توانید تنظیمات خاص و جالبی را بروی سی دی نصب ویندوز xp اعمال کنید به عنوان مثال در قسمت unattend می توان شماره سریال نصب ویندوز را داد تا در هنگام نصب ویندوز دیگر درخواست شماره سریال نشود و یا در قسمت tweaks می توانید با تنظیم نمودن بخش هایی که غالبا در بخش رجیستری صورت می گیرد ویندوز را بر اساس سلیقه خودتان تنظیم و نصب کنید و در انتها بخش create قرار دارد که می توان یک سی دی قابل بوت ساخت و بروی سی دی و یا دی وی دی رایت کرد .

من با توجه به نیازم و با توجه به اینکه هدف کم کردن حجم سی دی نصب ویندوز و غیر فعال کردن برخی از بخش هایی که به آنها نیاز ندارم موارد مورد نظر خودم را مطابق تصویر زیر انتخاب کردم و بروی دکمه next کلیک کردم :

با توجه به انتخاب من یعنی component ٬ tweaks و bootableiso ابتدا پنجره component باز می شود که در این پنجره من به طور دقیق تعیین کردم که چه بخش هایی از سی دی نصب ویندوز مطابق تصویر زیر حذف شود به عنوان مثال در این پنجره بازی های ویندوز ٬ بسیاری از زبان هایی خارجی که برای من کاربرد ندارد ٬ بسیاری از کیبورد های زبان های خارجی ٬ برخی از درایو ها را انتخاب کردم تا از سی دی نصب ویندوز حذف شود و بروی دکمه next کلیک کردم :

در پنجره tweaks نیز نتظیمات مورد نظر خودم را اعمال کردم و بروی دکمه next کلیک کردم تا پنجره processing اجرا شود . با باز شدن این پنجره عملیات تغییرات بروی محتویات سی دی نصب ویندوز که بروی هارد ذخیره کرده بودم انجام می شود و بعد از چند دقیقه این عمل پردازش به پایان می رسد و نتیجه این پردازش همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید 156.94 مگابایت از حجم سی دی نصب ویندوز من را کاهش داد و حجم نهایی به به مقدار 420 مگابایت رسید که با کلیک بروی دکمه next این محتویات نصب ویندوز که براساس نیاز خودم تنظیم شده بود را بروی سی دی نصب کردم .

این روش می تونه بسیار کاربرد فراوان داشته باشه مخصوصا در سیستم عامل ویندوز ویستا البته من با استفاده از این روش حجم سیدی نصب ویندوز به همراه برخی از نرم افزار های ضروری دیگر را به 300 مگابایت رسوندم تا از طریق حافظه فلش سیستم عامل ویندوز ایکس پی سریع تر بوت شود .حتی می توانند سرویس پک ۳ ویندوز ایکس پی ( Windows XP Service Pack 3 ) که جدیدا مایکروسافت امکان دانلود آن برای تمامی کاربران ویندوز ایکس پی قرار داده است را دانلود و با استفاده از این نرم افزار به سی دی نصب ویندوز خود اضافه کنید . در کل نرم افزار nlite نرم افزار بسیار جالب و مفیدی است که کمک های بسیار زیادی به من کرده است و استفاده از این نرم افزار را به دوستان توصیه می کنم

هیچ نظری موجود نیست: